Problemy w wagą

Na stan naszego wyglądu w czasie teraźniejszym mieliśmy wpływ min. my, czynniki środowiskowe i matka natura. Niestety jeśli ktoś ma predyspozycje do tego aby być grubym, lub chudym jak patyk to nie da się tego zmienić. Po prostu jesteśmy tak zaprogramowani. Ale jeśli w Twojej rodzinie wszyscy byli bardzo szczupli to byłoby coś nie tak jeśli byłbyś zaskakująco dobrze zbudowany. Nie warto więc winić o swój teraźniejszy wygląd ani swoich rodziców ani matki natury. Chociażby dlatego, że absolutnie nie mamy na to wpływu.


Warto natomiast zastanowić się nad tymi rzeczami nad którymi mamy wpływ. Jest przecież wiele czynników i złych nawyków współodpowiedzialnych za nasz wygląd, na które możemy wpływać jak chcemy. Najlepiej będzie właśnie na nich się skupić i zdecydować o ich modyfikacji. To działa w ten sposób, że jeżeli masz ostrą nadwagę, ale mimo to 4 razy w tygodniu stołujesz się w McDonaldzie to może warto byłoby zrezygnować z tego nawyku. Albo inny przykład – kiedy jesteś bardzo chudy i od dawna marzysz, aby nabrać na masie a zaczynasz dzień od jednej parówki z ketchupem i 2 kromkami chleba, to fajnie byłoby pomyśleć nad nieco innym jadłospisem.


To jak teraz wyglądasz zależy również od typu ciała. Wyróżniamy 3 takie typy. Każdy z nich różni się swoim charakterem i skłonnościami. Pierwszy z nich to mezomorfik – to „naturalny szczęściarz” nie musi nic robić a wygląda świetnie. Łatwo przybiera na masie i ma naturalną atletyczną budowę ciała. Ma świetne warunki do rozwoju kulturystyki a jego mięśnie rosną szybko. Ten typ trafia się dość rzadko. Drugi typ – ektomorfik, można nazwać go „szczupakiem” – typowy chudzielec z bardzo szybkim tempem metabolizmu. Jest szczupły, ma cienką szyję, małe ramiona, chude kości. Posiada znaczne problemy z budowaniem masy. Aby przytyć potrzebuje ogromnych ilości kalorii. W tym przypadku zaleca się też o wiele cięższe ćwiczenia, lecz o niższej częstotliwości. Plusem jest to że organizm ektomorfika bardzo szybko się regeneruje. Ostatni typ – endomorfik, człowiek o tendencji do szybkiego przybierania na masie, z bardzo wolną przemianą materii. W tej sytuacji proponuje się treningi aerobowe, w których zużywa się duże ilości energii.